دسته بندی مقالات
دسته‌ها
المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک
المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک

    شار گرمایی یا شار حرارتی (Heat Flux) مقدار انرژی حرارتی منتقل شده در یک واحد زمان و بر واحد سطح گفته می‌شود. که با نماد q نمایش داده شده و واحد آن در دستگاه بین‌المللی یکاها وات بر مترمربع و

الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX
الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX

موتور های ضد انفجار چه مشخصاتی باید داشته باشند ؟ ◄  موتورهای ضد انفجار برای محیط های بسته طراحی می شوند ملاحظات اساسی برای این موتورها این است که باید از بروز جرقه در محیطی

جهت گردش پمپ های هیدرولیک
جهت گردش پمپ های هیدرولیک

بعضی از پمپ های هیدرولیک قابلیت چرخش شفت و جابه جایی و تامین فشار سیال را هم در چپگرد و راستگرد دارند.پمپ های که قابلیت گردش شفت به‌صورت چپگرد و ساتگرد را دارند در صورت

انواع متریال شیلنگ های پلیمری – پنوماتیکی
انواع متریال شیلنگ های پلیمری – پنوماتیکی

  از لوله و شیلنگ پنوماتیک معمولا در سیستم های پنوماتیک استفاده می کنند. با استفاده از شیلنگ ، مسیری برای انتقال و حرکت هوای فشرده و انرژی آن در سیستم های پنوماتیک ایجاد و

مقالات پیشنهادی
پمپ هیدرولیک پیستونی

سرفصل مطالب

پمپ های دبی متغییر سری َA10VSO

پمپ هیدرولیک پیستونی

پمپ پیستونی اکسیال یا محوری

پمپ پیستونی محوری سری A10VSO توسط شرکت Bosch Rexroth برای اولین بار در سال 1970 عرضه شد.

پمپ های A10VSO توسط شرکت بوش رکسروت (Bosch Rexroth) تولید می شوند. این پمپ ها دارای کاربردهای مختلفی هستند، از جمله استفاده در صنایع هیدرولیکی، صنایع نفت و گاز، صنایع کشاورزی و ماشین آلات سنگین دارند .

این پمپ های هیدرولیک دارای قابلیت های فنی متعددی می باشند که باعث می شود بتوانند به بهترین شکل ممکن عمل کنند. برخی از این قابلیت ها عبارتند از:

  • دارای ضمانت کیفیت بالا و عمر طولانی
  • قابلیت کارکرد در فشارهای بالا و محیط های صعب العبور
  • قابلیت تحمل فشار دور باز و فشار دمای بالا
  • طراحی بدون حلقه (vaneless) که منجر به کاهش نویز و وزن پمپ می شود
  •  دقت بالا و استفاده از تکنولوژی سنجش و رگلاژر
  • در دسترس بودن قطعات یدکی این نوع پمپ ها (به علت تولید این نوع پمپ در شهر بورسا ترکیه تحت لیسانس بوش رکسرود آلمان)
  • دبی از ۱۰ تا ۲۸۰ لیتر بر دقیقه , فشار کاری ۳۱۵ بار

 

پمپ های A10VSO علاوه بر این مزیت ها، قابلیت اتصال به موتورهای مختلف و سیستم های متنوع را نیز دارا می باشند. پمپ های A10VSO به دلیل قابلیت های فنی بالا، انعطاف پذیری و قابلیت استفاده در صنایع مختلف، به عنوان یکی از پمپ های مورد توجه در بازار هیدرولیکی شناخته می شوند.

ریموت کنترلرهای پمپ A10VSO به منظور کنترل عملکرد پمپ های Hydraulic Axial Piston Variable Pump A10VSO تولید می شوند. این پمپ ها برای استفاده در سیستم های هیدرولیک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ های سری A10vso  جهت مدار باز طراحی شده اند و عدد بعد از O نشان دهنده میزان جابه ایی سیال در هر دور است . مثلا اگر پارت نامبر پمپ A10VSO45 بود نسان دهنده این است که با هر بار میزان چرخش شفت پمپ میزان 45 سی سی خروجی خواهیم داشت بنابراین اگر موتور 1450 دور به آن کوبل کنیم این پمپ توانایی خروج 65 لیتر دبی در دقیقه سیال هیدرولیک را دارد .

دبی این نوع پمپ ها در حجم های زیر موجود می باشد .

A10VSO71-A10VSO18–A10VSO28-A10VSO45

, A10VSO74 پوسته این سری از پمپ با A10VSO71 یکسان است و فقط میزان جابه جایی پیستون با کمی تغییر ارتقا یافته است و با موتور 1450 دور توانایی جابه جایی 107 لیتر در دقیقه را دارد

A10VSO100    ,    A10VSO140

چه سیال هیدرولیکی برای پمپ هیدرولیک پیستونی A10VSO مناسب است ؟

سیال هیدرولیکی مناسب برای پمپ هیدرولیک پیستونی A10VSO عبارت است از روغن هیدرولیک با ویژگی های زیر:

  • ویسکوزیته مناسب: ویسکوزیته روغن باید تا حدی باشد که بتواند در دماهای مختلف کارکند. بیشترین ویسکوزیته مجاز در دماهای پایین تر و کمترین ویسکوزیته مجاز در دماهای بالاتر توصیه می شود.
  • پایداری حرارتی: روغن باید پایداری حرارتی خوبی داشته باشد تا بتواند در شرایط با تغییرات دمای بالا یا پایین همچنان عملکرد خوبی داشته باشد و از تشکیل روغن تر و ته نشینی جلوگیری کند.
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون: روغن باید مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون داشته باشد تا در طی زمان و با تماس با هوا بیشتر اکسیده نشود و خواص خود را از دست ندهد.
  • ضریب انتقال گرمایی مناسب: روغن باید ضریب انتقال حرارت مناسبی داشته باشد تا بتواند حرارت تولید شده در سیستم را به خوبی از بین ببرد و جلوی افزایش دما را بگیرد.
  • مقاومت به ناخالصی ها: روغن باید مقاومت خوبی در برابر آلودگی و ناخالصی ها داشته باشد تا بتواند خروجی پاک و مطلوبی را در سیستم هیدرولیک فراهم کند. لذا با توجه به شرایط دمایی و محیطی توسط جدول شاخص SUS لزجت نسبی تعیین می گردد

میزان تمیزی سیال هیدرولیک برای پمپ های پیستونی A10VSO?

میزان آلودگی سیال هیدرولیک باعث می شود زمان سرویس و نگهداری پمپ هیدرولیک طولانی شود .

سطح تمیزی سیال هیدرولیک براساس استاندارد ISO4406 – 20/18/15 ,  و در دمای 90 درجه سانیگراد 19/17/14 ضروری می باشد

پورت وخط مکش در پمپ پیستونی سری A10VSO

پورت ورودی سیال هیدرولیک با S مخفف SUCTION مشخص شده است . همانطور که قبلا گفته شد پمپ های پیستونی توانایی خود مکشی بدون وجود سیال در مسیر خط ورودی را ندارند لذا باید به نحوی در یک سیستم هیدرولیک نصب شوند که سیال هیدرولیک بر روی خط مکش پمپ تسلط کافی داشته باشد . و سازنده پمپ توصیه شده  مخزن سیال به گونه ای طراحی و ساخته شود که حداقل 0.8 بار و حداکثر 30 بار  بر روی خط مکش پمپ فشار سیال باشد . این موضوع باعث جلوگیری از پدیده کاویتاسیون و در نتیجه افزایش عمر پمپ می گردد .

پورت(2 L1 , L )در پمپ پیستونی سری A10VSO

پورت های L بر روی بدنه چدن داکتیل پمپ پیستونی A10VSO با با نوع دنده پرچی  تعبیه شده اند به این علت 2 پورت می باشد که در هنگام نصب پمپ هیدرولیک پیستونی A10vso از هر کدام از پورت ها که قسمت بالایی پمپ بود جهت برگشت سیال از پوسته پمپ به مخزن استفاده شود .

سیال هیدرولیک درون پمپ علاوه بر جابه جایی توسط پمپ ، وظیفه روانکاری قطعات داخلی پمپ را دارد . سیال هیدرولیک با عبور از گپ و فاصله صفحات داخلی پمپ باعث داغ شدن سیال هیدرولیک می گردد و مسیری جداگانه در محفظه پمپ تعبیه شده که همیشه سیال هیدرولیک تازه وارد و سیال هیدرولیکی که گرم شده از طریق پورت L خارج گردد . مسدود کردن این پورت باعث افزایش دمایی داخلی پمپ و همچنین خرابی کاسه نمد بطوریکه لبه آن بر اثر فشار بیش از حد داخل پوسته پمپ بر می گردد و باعث تشتی از دور شفت پمپ می شود . مسیر عبور پورت L به مخزن باید به گونه ای محاسبه شود که در امتداد خروج سیال هیدرولیک از پمپ 0.5 بار از فشار خط مکش پمپ بیشتر نشود .

ریموت کنترلرهای الکترونیکی

این نوع ریموت کنترلرها با استفاده از تکنولوژی الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی پیشرفته طراحی شده اند. آنها قابلیت تنظیم دقیق پارامترهای عملکرد پمپ را از طریق شیر پروپرشنال نصب شده بر روی پمپ هیدرولیک اکسیال فراهم می کند

ریموت کنترلرهای مکانیکی

این نوع ریموت کنترلرها دارای دسته کنترلی فیزیکی هستند که با حرکت و چرخش آن می توان پارامترهای عملکرد پمپ را تغییر داد. برخی از این ریموت کنترلرها دارای سوئیچ ها و دکمه های تنظیم برای تنظیم عملکرد پمپ هستند.

همچنین برخی از ریموت کنترلرها قابلیت کنترل سرعت پمپ را نیز فراهم می کنند. برای مثال، با استفاده از ریموت کنترلرهای الکترونیکی می توان سرعت پمپ را تنظیم کرد و آن را متناسب با نیازهای سیستم تنظیم کرد.

پمپ‌های سری A10VSO دارای سیستم کنترل هیدرواستاتیکی متغیر (مانند ولومتر) هستند که برای تنظیم دبی و فشار خروجی به‌کار می‌روند. این نوع پمپ‌ها به دلیل کارایی بالا، همه‌جانبه بودن و قابلیت استفاده در برنامه‌های صنعتی مختلف (مانند ماشین‌آلات ساختمانی، کشاورزی و خودرو)، بسیار محبوب هستند.

سری‌های DFR، DR  نیز تنوعی از پمپ‌های سری A10VSO هستند که متناسب با نیازهای خاص مشتریان طراحی و ساخته شده‌اند. این سری‌ها ممکن است تغییراتی شامل شکل ظاهری، اتصالات، سیستم کنترل و غیره داشته باشند.

برای مثال، سری DFR دارای سیستم کنترل الکترونیکی برای کاربردهایی است که نیاز به کنترل دقیق دبی و فشار دارند. این سیستم کنترل به‌وسیله‌ی سنسورها و الکترونیک پیشرفته، نرخ جریان و فشار خروجی را بر اساس نیازهای سیستم تنظیم می‌کند.

سری DR دارای بدنه‌ای قوی و مقاوم است که امکان استفاده در شرایط سخت و صنعتی را فراهم می‌کند. این سری اغلب در ماشین آلات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سری DFR نیز ترکیبی از ویژگی‌های سری DR و DFR است و به‌ویژه جهت کاربردهایی که نیاز به دقت و قدرت بالا دارند، مناسب است.

کنترل کننده سری DG

پمپ های پیستونی واریابل سری A10VSO ، دارای کنترل کننده DG که هنگامی که پورت X روی والو پمپ به سمت مخزن باز است ، پمپ در حالت UNLOAD و هنگامی که مسیر پورت X به مخزن بسته شود پمپ در حالت ماکزیمم دبی خواهد رفت . والو DG قابلیت کنترل فشار را به تنهایی ندارد .

شکل فوق مدل ریموت کنترل پمپ سری AVSO سری ِDG می باشد . علامت S نشانه خط مکش پمپ Suction و B خط فشار و خروجی پمپ ، L برگشت روغن داخل پمپ به مخزن ، و X پورت پیلوت آنلود و لود پمپ می باشد . برای کاهش دبی یک عملگر کنترل پیستون زاویه پمپ را به حداقل و نزدیک به دبی صفر می رساند و برای افزایش آن پیستون افزایش دهنده که همراه با فنر می باشد به کاربرده می شود .

کنترل کننده پمپ با فشارشکن سری DR

شماتیک بالا شماتیک کنترل کننده DR پمپ هیدرولیک پیستونی سری A10VSO می باشد .

کنترل کننده DR قابلیت کنترل فشار را به ما می دهد . کنترل فشار حداکثر فشار را در پمپ محدود می کند خروجی در محدوده کنترل پمپ فقط پمپ متغیر سیال هیدرولیک را به اندازه مورد نیاز مصرف کنندگان تامین می کند. اگر فشار کاری از مقدار تعیین شده فشار بیشتر شود
در والو DR، پمپ به سمت a تنظیم می شودجابجایی کوچکتر و انحراف کنترل کاهش می یابد.  همچنین فشار را می توان به صورت بدون پله در شیر کنترل تنظیم کرد.

تنظیم پمپ پیستونی A10VSO

راه اندازی و تنظیم پمپ های اکسیال پیستونی رکسرود متفاوت هستند

ابتدا هواگیری پمپ بسیار مهم است و قبل از استارت موتور و راه اندازی پمپ از انجام هواگیری صحیح و باز بودن مسیر خط مکش و فشار پمپ اطمینان حاصل نمایید .

در سری DFLR

دوعدد پیچ تنظیم بر روی Remote Control  نصب شده بر روی پمپ قرار دارد . پیچ تنظیم که در فاصله بیشتر قرار دارد جهت تنظیم فشار لود سنس هست و هنگام رسیدن فشار به آن در مواقعی که از پورت ایکس جهت Load و Unload  پمپ استفاده می کنیم فشار تنظیمی آن براساس توصیه سازنده پمپ باید تنظیم شود که معولا 15 الی 20 بار می باشد و بر روی پلاک پمپ ذکر شده است . توجه داشته باشید در صورتیکه فشارشکنی که در مسیر پمپ قرار دارد اگر مدار باز باشد در حالت معمولی نمی توانید زاویه سواش پلیت را صفر کنید

تنظیم شیر فشارشکن پمپ A10VSO  چگونه است ؟

جهت تنظیم شیر فشارشکن هیدرولیک نصب شده در پمپ پیستونی دبی متغییر سری A10vso

در مدل DFR-DRG-DFLR  دارای 2 عدد فشارشکن بر روی پمپ هیدرولیک پیستونی می باشد .

یکی از فشارشکن ها  جهت Load Sense می باشد که ابتدا باید فشار آن تنظیم شود . این فشارشکن وظیفه تامین پیلوت داخلی پمپ را برعهده دارد که براساس توصیه سازنده پمپ تنظیم می شود که  معمولا  روی 15 الی 20 بار تنظیم شود . این فشارشکن بر روی فشارشکن اصلی می باشد . معمولا فشار تنظیمی این فشارشکن بر روی پلاک پمپ مشخص شده مثلا FR=20BAR

پس از تنطیم فشارشکن لودسنس فشار اصلی با فشارشکن دیگر تنظیم می شود . بهتر است برای جلوگیری از داغ شدن سیال هیدرولیک و همچنین هدر رفتن انرژی ، تنظیم فشار پمپ به گونه ای باشد که فشار حداکثر با پمپ تنظیم شود و فشارشکن ایمنی نصب شده در مدار 20 بار بیشتر از حداکثر فشار تنظیم گردد . به طور مثال اگر فشار پمپ بر روی 210 بار تنظیم شود در فشار 210 بار زاویه سواش پلیت صفر می شود و سیال هیدرولیک کمتری به مسیر شیرالات هدایت می شود در نتیجه انرزی و تلفات کمتری خواهیم داشت .

بطور مثال اگر فشار پمپ هیدرولیک دبی متغییر روی 220 بار و فشارشکن اصلی مدار هیدرولیک 200 بار ، تنظیم شود  ، در فشار 200 بار پمپ حداکثر دبی را به مدار هیدرولیک ارسال می کند و این موضوع باعث داغ شدن سیال هیدرولیک می گردد . لذا توصیه می کنیم فشار پمپ های دبی متغییر بر روی حداکثر فشار مورد نیاز تنظیم گردد که دبی اضافی در سیستم تولید نشود و برای کنترل فشار به جای اینکه دبی از فشارشکن مدار به مخزن بازگردد اصلا در پمپ دبی تولید نشود

DR=50   حداقل فشار کاری پمپ با DR نشان داده می شود که معمولا در این نوع پمپ ها 50 بار است .

در صورتیکه بخواهیم از LOAD SENSE این پمپ ها استفاده کنیم بایستی مدار به گونه ای طراحی شود که در حالت نرمال مسیر خروج سیال بسته باشد . و حتما باید از فشارشکن مکانیکی استفاده کنیم زیرا در صورتیکه مدار خروجی پمپ بسته نباشد و در حالت عادی به مخزن باشد ، تمام حجم دبی تولید و مستقیما به مخزن هدایت می شود و نمی توانیم از ویژگی Load Sense این سری از پمپ ها استفاده کرد .

نکاتی مهم مونتاژ و تعمیرات پمپ های سری A10VSO

از مهمترین نکات در هنگام مونتاژ این پمپ ها که معمولا دقت چندانی به آن نمی شود جهت قرارگیری صفحه ضد سایش یا Swash Plate  می باشد . بر زیر این قطعه دو عدد یاتاقان برنجی نصب می گردد و برای روانکاری این تجهیز از روی یکی از کفی های برنجی پمپ مسیری تعبیه شده که هنگام قرار گرفتن Swash Plate روغن هیدرولیک از پورت خروجی پمپ وظیفه روانکاری از طریق والو کنترل پیستون را دارد .

دقت کنید که همیشه صفحه سواش پلیت به گونه ای بر روی پمپ نصب گردد که والو کنترل کننده سواش پلیت که فنر دارد بر روی کفشک برنجی قرار گیرد که سوراخ سر کفشک سواش پلیت به یاتاقان های سواش پلیت راه داشته باشد .

بری روی کفشک برنجی یک سمت سواش پلیت ، سوراخ کوچکی حدود 2 میلی متر می باشد که کور می باشد و بایستی بر روی آن والو اکسلستور که ته آن هیچگونه سوراخی ندارد بر روی آن قرار گرفته شود . در صورت عدم رعایت موارد فوق امکان روغن رسانی به یاتاقان پمپ فراهم نمی باشد  و فرسایش یاتاقان ها بسیار زیاد می گردد .