دسته بندی مقالات
دسته‌ها
المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک
المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک

    شار گرمایی یا شار حرارتی (Heat Flux) مقدار انرژی حرارتی منتقل شده در یک واحد زمان و بر واحد سطح گفته می‌شود. که با نماد q نمایش داده شده و واحد آن در دستگاه بین‌المللی یکاها وات بر مترمربع و

الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX
الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX

موتور های ضد انفجار چه مشخصاتی باید داشته باشند ؟ ◄  موتورهای ضد انفجار برای محیط های بسته طراحی می شوند ملاحظات اساسی برای این موتورها این است که باید از بروز جرقه در محیطی

جهت گردش پمپ های هیدرولیک
جهت گردش پمپ های هیدرولیک

بعضی از پمپ های هیدرولیک قابلیت چرخش شفت و جابه جایی و تامین فشار سیال را هم در چپگرد و راستگرد دارند.پمپ های که قابلیت گردش شفت به‌صورت چپگرد و ساتگرد را دارند در صورت

انواع متریال شیلنگ های پلیمری – پنوماتیکی
انواع متریال شیلنگ های پلیمری – پنوماتیکی

  از لوله و شیلنگ پنوماتیک معمولا در سیستم های پنوماتیک استفاده می کنند. با استفاده از شیلنگ ، مسیری برای انتقال و حرکت هوای فشرده و انرژی آن در سیستم های پنوماتیک ایجاد و

مقالات پیشنهادی

سرفصل مطالب

انواع متریال شیلنگ های پلیمری – پنوماتیکی

 

از لوله و شیلنگ پنوماتیک معمولا در سیستم های پنوماتیک استفاده می کنند. با استفاده از شیلنگ ، مسیری برای انتقال و حرکت هوای فشرده و انرژی آن در سیستم های پنوماتیک ایجاد و هوای فشرده را به قسمت های مختلف سیستم پنوماتیک مانند شیرها،ابزارها و دیگر تجهیزات منتقل می کنند

شیلنگ های پلیمری معمولا انعطاف‌پذیر است همچنین از مقاومت بالایی دربرابر حرارت،ارتعاشات و پیچ خوردگی برخوردار هستند ،  در سایز، ضخامت و رنگ های متفاوتی طراحی و تولید می شود. از مزایای قابل توجه این نوع شیلنگ بازدهی بالاو سادگی نصب است. از دیگر ویژگی های  شیلنگ باد یا پنوماتیک پلیمری مقاومت بالا، مقاومت در برابر اشعه، مقاومت در برابر سایش ،سبک و انعطاف‌پذیر و سازگاری با یک ماده شیمیایی خاص است.

یکی از مواردی که در طراحی و نصب سیستم های پنوماتیک مهم می باشد انخاب مناسب شیلنگ و سایز آن می باشد . در صورت عدم انتخاب مناسب جنس شیلنگ با توجه به محیط و شرایط کارخانه ، میزان خرابی و نشتی شیلنگ های باد باعث کاهش راندمان و پارگی شیلنگ ها خواهد گردید .

جدول زیر جنس های مختلف شیلنگ های پنوماتیک را در فشار کاری و دمای مختلف بر حسب فارنهایت نشان می دهد .

 

 

 شیلنگ های پلیمری پنوماتیک از جنس :

  • شیلنگ پلی اورتان (Polyurethane or PU)
  • شیلنگ پلی اتیلن (Polyethylene or PE)
  • شیلنگ پلی امید (Polyamide or PA)
  • شیلنگ نایلون
  • پلی وینیل کلراید (PVC)
  • پلی پروپلین (PP)
  • PTFE (پلی تترافلوئورواتیلن)

 

شیلنگ پلی اورتان (Polyurethane or PU)

شیلنگ پلی اورتان مقاومت مناسبی در برابر انقباض و سایش و همچنین پیچ خوردگی دارد. این دسته از شیلنگ ها انعطاف‌ پذیری بالایی دارند و به همین سبب گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های کوچک هستند. این نوع شیلنگ پنوماتیک در رنگ های مختلف و سایز های مختلف در قطر خارخی 4 تا 16 میلی‌متر تولید و طراحی می شودو مناسب برای فشار کاری 10 الی 25 بار می باشند.  آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) پلی اورتان را غیر سمی می‌داند.

شیلنگ پلی اتیلن (Polyethylene or PE)

لوله پلی اتیلن (Polyethylene Pipe) یا به اختصار (PE) نوعی لوله پلاستیکی است که از پلی اتیلن ساخته می‌شود. پلی اتیلن یک ماده پلیمری است که از ترکیب اتیلن تولید می‌شود. لوله  از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مقاومت در برابر خوردگی: لوله پلی اتیلن در برابر خوردگی مواد شیمیایی و اسیدها مقاوم است.از ویژگی این نوع از شیلنگ ها می توان به انعطاف پذیری بالا ، مقاومت مناسب در برابر مواد شیمیایی با درصد خلوص پایین و اسیدیته کم،مقرون به صرف بودن اشاره کرد.و از این شیلنگ می توان در محیط بیرون در برابر اشعه UV بسیار مقاو تر از سایر پلیمر ها می باشد.

شیلنگ پلی امید (Polyamide or PA)

این دسته از شیلنگ ها از جنس پلی آمید طراحی و تولید می شوند و سبک و مستحکم هستند. از ویژگی این شیلنگ ها می توان به مقاومت مناسب در برابر شرایط محیطی ، عدم واکنش با مواد شیمیایی ، طول عمر خوب و انعطاف پذیری بالا اشاره کرد.کاربرد: ترمز ماشین،استفاده در صنایع مختلف،انتقال هوا،انتقال روغن،انتقال سوخت،انتقال آب،استفاده در سیستم مه پاش و…

شیلنگ های نایلون

لوله و شیلنگ پنوماتیک پلی آمید یا نایلون درمقایسه با پلی اورتان و پی وی سی از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است. این ویژگی لوله و شیلنگ نایلون را به انتخاب مناسب برای حرکت مستقیم لوله و همچنین توزیع هوا در سرتاسر دستگاه تبدیل کرده است. نایلون در گستره دمایی بالا حدود 200 و همچنین فشار کاری 240-350 psi (پوند بر اینچ مربع) کار می کند.اگرچه شیلنگ نایلون از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است،اما مقاوم،سبک،به لحاظ ابعادی پایداراست ،شعاع خم خوبی دارد و درمقابل مواد شیمیایی مقاوم است.علاوه براین ،دربرابر ضربات شدید نیز مقاومت دارد و رطوبت کمی را جذب می کند که تضمین خوبی برای ثبات فرم آن است. نایلون بهترین انتخاب برای کاربرد در صنایعی است که در آن دوام،انعطاف پذیری،و مقاومت در فشار کاری بالا زیاد مهم نیست.

این نوع شیلنگ ها در مواردی به کاربرده می شوند که نیاز به  فشار بالا و مقاومت گرما  شیمیای داشته باشیم .این نسبت به لوله های PU نسبتا کمتر انعطاف‌پذیر است، اما قوی، سبک وزن و ایده آل برای استفاده از اتصالات فشار به اتصال است.

ویژگی ها : مقاومت در برابر سایش-  مقاوم در برابر زنگ- فشار بیشتر -گرما / مقاومت شیمیایی برتر

پلی وینیل کلراید (PVC)

پلی وینیل کلراید (P V C) شفاف،سبک و انعطاف‌پذیر است.معمولا پلی اورتان و پی وی سی از انعطاف پذیرترین مواد ترموپلاستیک هستند. مزیت پی وی سی بر دیگر مواد تشکیل دهنده لوله و شیلنگ پنوماتیک انعطاف پذیری بسیار بالای آن  است. این نوع شیلنگ در برابر خوردگی و مواد شیمیایی نیز مقاومت دارد.علاوه براین،PVC از مموری کوئل بسیار خوبی برخوردار است که آن را به بهترین گزینه برای سیم پیچ و شیلنگ ذخیره کننده تبدیل کرده است. اگرچه درمقایسه با پلی اورتان،PVC  از مقاومت بالایی برخوردار نیست، اما بسیار بادوام ،کم هزینه و انعطاف‌پذیر است که آن را مناسب استفاده در صنایع مختلف به ویژه غذایی و دارویی کرده است.چون لوله و شیلنگ PVC شفاف است،بهترین گزینه برای استفاده در صنایعی است که امکان دید جریان مهم

پلی وینیل کلراید (PVC):سبک و انعطاف‌پذیر است و می توان آن را  مرتبا بدون اثر زیان بخش ضدعفونی کرد.است.

پلی پروپلین (PP)

پلی پروپلین (PP) :بسیار سبک است و مقاومت حرارتی و شیمیایی بسیار خوب و سختی ظاهری خوبی دارد.

PTFE (پلی تترافلوئورواتیلن)

لوله و شیلنگ پنوماتک  PTFE در مقایسه با همه موارد قبلی در فشار کاری بالاتری کار می کند و در دمای بسیار زیاد مقاوم است. آنها دمای بالای 500 و فشار کاری حدود 372 psi را تحمل می کنند.علاوه براین،دربرابر مواد شیمیایی و خوردگی نیز مقاوم هستند و به خوبی با اتصالات پنوماتیک جفت می شوند.خواص دی الکتریک منحصربه فرد لوله و شیلنگ پنوماتیک PTFE ،آنها را مناسب برای استفاده در محیط های مملوء از پارازیت و الکتریسه ساکن الکتریکی و همچنین حساس به الکتریسه ساکن کرده است.

 

 

انواع شیلنگ پنوماتیک

خرید شیلنگ پنوماتیک

خرید شیلنگ‌های پنوماتیک برای استفاده در سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی، بخصوص در صنایع مختلف مانند خودروسازی، صنایع غذایی، نفت و گاز و پزشکی، بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی نکاتی که باید در نظر داشته باشید هنگام خرید شیلنگ‌های پنوماتیک می‌پردازیم.

۱. جنس شیلنگ:

قبل از خرید شیلنگ پنوماتیک باید مطمئن شوید که شیلنگ مورد نظر قابلیت کار در محیط مورد نظر را دارد. این موضوع به معنی تحمل شیلنگ در برابر فشار و دمای بالا محیطی و اثرات گاز ها و .که در محیط آن قرار داده شده  است می باشد.

۲. اندازه شیلنگ:

اندازه شیلنگ برای هر کاربردی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که اندازه شیلنگ مورد نظر با کاربرد خود هماهنگ است. برای انتخاب سایز شیلنگ محاسبات مصرف باد تجهیزات پنوماتیک را باید در نظر گرفت.

۳. جنس شیلنگ:

جنس شیلنگ نیز باید با محیط کاربردی هماهنگ باشد. برخی از جنس‌های شیلنگ پنوماتیک شامل نایلون، پلی‌اتیلن و پلی‌یورتان هستند که هر یک دارای ویژگی‌های خاصی هستند. بهتر است قبل از خرید شیلنگ پنوماتیک، جنس مورد نظر را برای کاربرد خود بررسی کنید.

۴. فشار کاری:

در هنگام خرید شیلنگ پنوماتیک، فشار کاری را نیز باید در نظر گرفت. بهتر است شیلنگی را که برای فشار کاری مورد نیاز شما مناسب است، انتخاب کنید.

قیمت شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ‌های پنوماتیک در صنایع مختلف برای انتقال هوا و گازهای فشرده استفاده می‌شوند و به دلیل اهمیت آن‌ها در صنایع مختلف، قیمت آن‌ها نیز اهمیت دارد. در این مقاله به بررسی عواملی که قیمت شیلنگ پنوماتیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌پردازیم.

جنس شیلنگ:

جنس شیلنگ از عواملی است که در تعیین قیمت آن تاثیر دارد. شیلنگ‌های پنوماتیک معمولا از جنس‌های مختلفی از جمله پلی‌اتیلن، پلی‌یورتان، نایلون و PVC ساخته می‌شوند و قیمت هرکدام از آن‌ها متفاوت است.

قطر و ضخامت شیلنگ:

قطر و ضخامت شیلنگ نیز بر روی قیمت آن تاثیر دارد. شیلنگ‌های با قطر و ضخامت بیشتر، قیمت بالاتری دارند.

طول شیلنگ:

طول شیلنگ نیز می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیر داشته باشد. شیلنگ‌های با طول بیشتر، قیمت بالاتری دارند. معمولا شیلنگ ها تا سایز 4 در حلقه های 200 متری و سایز 6 و 8 و 10 در حلقه های 100 متری در بازار موجود می باشد . منظور از سایز شیلنگ 6 قطر خارجی و بیرونی شیلنگ می باشد . برخی از شیلنگ ها با ضخامت های مختلفی عرضه می شوند به طور مثال شیلنگ 6 با قطر داخلی 5 و 4 و 3 قابل عرضه است . که قطر زیاد تر تحمل فشار بیشتر را دارد .

فشار کاری:

فشار کاری شیلنگ نیز بر روی قیمت آن تاثیر دارد. شیلنگ‌هایی که برای فشار کاری بالاتری طراحی شده‌اند، قیمت بالاتری دارند.