دسته بندی مقالات
دسته‌ها
توضیحات کامل شیر سروو والو هیدرولیک MOOG G771X
توضیحات کامل شیر سروو والو هیدرولیک MOOG G771X

  سروو والو (Servo Valve) موگ مدل G771 سروو والو (Servo Valve) موگ مدل G771 یک سروو والو دقیق است که در سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک برای کنترل دقیق جریان و فشار استفاده می‌شود. در

المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک
المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک

    شار گرمایی یا شار حرارتی (Heat Flux) مقدار انرژی حرارتی منتقل شده در یک واحد زمان و بر واحد سطح گفته می‌شود. که با نماد q نمایش داده شده و واحد آن در دستگاه بین‌المللی یکاها وات بر مترمربع و

الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX
الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX

موتور های ضد انفجار چه مشخصاتی باید داشته باشند ؟ ◄  موتورهای ضد انفجار برای محیط های بسته طراحی می شوند ملاحظات اساسی برای این موتورها این است که باید از بروز جرقه در محیطی

جهت گردش پمپ های هیدرولیک
جهت گردش پمپ های هیدرولیک

بعضی از پمپ های هیدرولیک قابلیت چرخش شفت و جابه جایی و تامین فشار سیال را هم در چپگرد و راستگرد دارند.پمپ های که قابلیت گردش شفت به‌صورت چپگرد و ساتگرد را دارند در صورت

مقالات پیشنهادی
طراحی مدار هیدرولیک

سرفصل مطالب

تاریخچه توسعه شیر هیدرولیک

 

 تکامل امروزی شیر های هیدرولیک و پنوماتیک 

در ابتدا  شیر یا والوعمدتاً برای قطع جریان یا تغییر جهت جریان استفاده می شد بنابراین هیچ نیازی به آب بندی دقیق و تنظیم جریان نبوده است ، و مفهوم تنظیم فشار و کنترل فشار مورد استفاده قرار نمی گرفته است  با ظهور  تکنولوژی بخار، برای اطمینان از ایمنی دیگ بخار، دستگاهی شبیه به شیر اطمینان برای دستیابی به محافظت در برابر فشار ظاهر شد. در این مرحله، تنظیم فشار به فناوری سیال معرفی می شود.و کنترل فشار مخزن بخار از اهمیت ویژه ای بر خوردار بود .

در دهه 1870  فناوری بخار به پیشرفت های استراتژیک دست یافته بود. اختراع موتور بخار سوپاپ را به رشته مهندسی مکانیک هدایت کرد و. سوپاپ پلاگین،  فشارشکن و رگلاتور فشار ، و شیر چک والو یک طرفه ، حتی شیر پروانه ای در موتور بخار وات وجود داشت . با تبخیر سیال و فشار موتور بخار، انواع سوپاپ موجود،  نمی توانست نیاز مهندسی و صنعت  را برآورده کند، در نتیجه سوپاپ کشویی رفت و برگشتی( مشابه عملکرد شیر های کنترل مسیر امروزی ) ظاهر شد.  عملکرد کنترل مستقیم و تنظیم سیال، شیر کشویی برای فناوری انتقال هیدرولیک مهم است.در قرن نوزدهم، فناوری هیدرولیک و پنوماتیک به کاربرد صنعتی تبدیل شد. تقاضای صنعت اتوماسیون و توسعه آن از زمان انقلاب صنعتی باعث شد شیر های   on/ off  که قبلا اختراع گریدیه بود  توسعه یابد و به تدیج شیر های فشارشکن ، کنترل مسیر اختراع و بکاربرده شدند .

ابداع تکنولوژی شیر های پلوتی

در قرن بیستم، توسعه صنعت تولید، متالورژی فولاد و استخراج نفت، انتقال هیدرولیک و فناوری کنترل را به بالاترین سطح ارتقا داد.   هری ویکرز( بنیانگذار شرکت ویکرز Eaton انگلستان ( در سال 1936 عنصر کنترل سیال پیلوت) کنترل فشار و دبی توسط عملکرد پیلوتی ) را اختراع کرد .

EHSV  مخفف الکترونیک هیدرولیک سروو والو که در جریان جنگ جهان دوم جهت استفاده در صنعت هوایی توسط آمریکا ظهور کرد . در دهه 50 ، تئوری کنترل خطی تأثیر زیادی بر فناوری کنترل هیدرولیک داشت. با توجه به الزامات سروو کنترل در هوافضا، شیر سروو هیدرولیک توسعه بیشتری یافت . شیر سروو هیدرولیک ترکیبی از هیدرولیک و الکترونیک بوده و برای نیازهای کنترل اتوماتیک مناسب بود . این شیرها  دارای سرعت پاسخگویی بالا و کنترل سرعت بوسیله جریان یا ولتاژ الکتریکی میسیر می ساخت .

در اواخر دهه 60 ، مهندسین عمران مختلف نیازهای متفاوتی به فناوری کنترل الکترو هیدرولیک داشتند.  قبل از آن  زمان، سیستم هیدرولیک به طور کلی در نصب الکتریکی ساده استفاده می شد و آنها نیاز بیشتری به سرعت پاسخ دهی بالا  و دقت کنترلی داشتند. شیر کنترل تناسبی و شیر های پروپرشنال و سروو والو ها  توسط این نوع نیاز ساخته شده است  .

دهه 70 ، شیرهای پروپرشنال هیدرولیک ظاهر توسعه بیشتری یافت  و مشکل عدم امکان استفاده در دبی های بالا توسط شیر های تنظیم به روش کاری پیلوت حل  شد . شیر هیدرولیک پروپرشنال پیلوتی. در مقایسه با شیرهای هیدرولیک معمولی، دارای مزایای سبک وزن، حجم کمتر و سرعت پاسخگویی سریع است. برای سیستم هیدرولیک با دبی بالا عالی است.

در دهه 80 ، بزرگترین پیشرفت این دوره، فناوری شیر های کاتریجی پروپرشنال است

دهه 90 ، مکاترونیک به روند آینده توسعه ماشین آلات مهندسی تبدیل شد. دریچه دیجیتال در چنین شرایطی ایجاد شد. والو های  دیجیتال( پروپرشنال والو ها فید بک دار LVDT) دارای ساختار ساده، فناوری عالی، هزینه کمتر و ظرفیت ضد آلودگی قوی است. اما سرعت توسعه آنها  کند است. به طور کلی، شیر دیجیتال در کنترل پایلوت و کنترل جریان کم، مانند شیر سروو الکترو هیدرولیک عددی و شیر تناسبی عددی استفاده می شود.

اختراع اولین شیر برقی هیدرولیک – پنوماتیک

اولین شیر برقی هیدرولیک در سال 1910 توسط شرکت( ASCO)Automation Switch Company  اختراع گردید و بعدها توسط  هری ویکرزا(بنیان گذار شرکت ویکرز انگلستان  ) و Burkett  در صنعت توسعه یافت و به شکل گسترده در صنایع مختلف استفاده شد .

در قرن بیست و یکم، محققان از توسعه سایر رشته ها برای توسعه فناوری هیدرولیک، مانند شبیه سازی و طراحی برنامه های کاربردی کامپیوتری، تولید یکپارچه کامپیوتر، کنترل هوشمند کامپیوتری، کنترل فازی کامپیوتری، برای دستیابی به مکاترونیک و هوشمندسازی استفاده کامل کردند. تکنولوژی هیدرولیک توسعه شیر هیدرولیک ارتباط نزدیکی با توسعه فناوری صنعت هیدرولیک دارد.

کلیه شیر ها و والو های هیدرولیک براساس استاندارد های ISO و طراحی و ساخته می شوند – روش نصب شیر های کنترل مسیر (دایرکشنال والو ها) روش نصب شیر های پروپرشنال و سروو )  اختلاف فشار – دبی – در نظر گرفته می شوند -( استاندارد های ISO4411- ISO 4413 –  ISO7790 )