دسته بندی مقالات
دسته‌ها
توضیحات کامل شیر سروو والو هیدرولیک MOOG G771X
توضیحات کامل شیر سروو والو هیدرولیک MOOG G771X

  سروو والو (Servo Valve) موگ مدل G771 سروو والو (Servo Valve) موگ مدل G771 یک سروو والو دقیق است که در سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک برای کنترل دقیق جریان و فشار استفاده می‌شود. در

المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک
المنت مناسب برای پاورپک هیدرولیک

    شار گرمایی یا شار حرارتی (Heat Flux) مقدار انرژی حرارتی منتقل شده در یک واحد زمان و بر واحد سطح گفته می‌شود. که با نماد q نمایش داده شده و واحد آن در دستگاه بین‌المللی یکاها وات بر مترمربع و

الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX
الکتروموتور های ضد انفجارٍٍ EEX

موتور های ضد انفجار چه مشخصاتی باید داشته باشند ؟ ◄  موتورهای ضد انفجار برای محیط های بسته طراحی می شوند ملاحظات اساسی برای این موتورها این است که باید از بروز جرقه در محیطی

جهت گردش پمپ های هیدرولیک
جهت گردش پمپ های هیدرولیک

بعضی از پمپ های هیدرولیک قابلیت چرخش شفت و جابه جایی و تامین فشار سیال را هم در چپگرد و راستگرد دارند.پمپ های که قابلیت گردش شفت به‌صورت چپگرد و ساتگرد را دارند در صورت

مقالات پیشنهادی

سرفصل مطالب

خرابی شیر های هیدرولیک و راه های پیشگیری

 

  1.  سوختن بویین

اعمال ولتاژ بالاتر ازمحدوده مجاز بوبین شیر هیدرولیک ، فرکانس کاری متفاوت ، ورود رطوبت داخل سیم پیچ ، اعمال ولتاژ در مدت زمان طولانی باعث سوختن بوبین و سیم پیچ آن می شود .

بهتر است در هنگام طراحی یک مدار هیدرولیک با در نظر گرفتن مدت زمان فعال یا غیر فعال بودن بوبین نوع شیر هیدرولیک را به گونه ای تغییر دهیم که زمان اعمال ولتاژ بر روی بوبین مطابق توصیه سازنده شیر هیدرولیک باشد . بطور متوسط بر روی بوبین شیر هیدرولیک نباید بیش از 15 دقیقه ولتاژ بطور مداوم اعمال شود ، اگر در سیستمی به ناچار مجبور به اعمال ولتاژ در فاصله های طولانی تری باشیم باید از شیرالات هیدرولیک مخصوصی که قابلیت اعمال ولتاژ طولانی را دارند انتخاب کنیم .

توجه داشته باشید که با اعمال ولتاژ به بویین  هنگامی که خارج از سلونوید و هسته مرکزی آن  قرار دارد باعث سوختن بوبین شیر می شویم . حتی در هنگام تست بوبین داخل هسته آن تست کنید .

جهت تست بوبین میزان اهم آن را اندازه گیری می کنیم و باید میزان اهم آن در محدوده مشخص شده توسط سازنده باشد . میزان اهم بوبین شیر ها با توجه به ولتاژ آن ها 24-220-12-110 ولت و همچنین سایز و نوع برند سازنده متفاوت است . با توجه به طراحی متفاوت بوبین ها در برخی از برند های موجود در بازار هنگام تست با اهم متر ، ممکن است نتیجه تست با جابه جایی پروب اهم متر بر روی بوبین تغییر کند ، این موضوع به علت وجود دیود داخل پوسته بوبین می باشد .

تست بوبین شیر هیدرولیک

ایتدا  اهم متر را روی بازر بگذارید باید میزان مقاومت وحود داشته باشد . در برخی از بوبین های AC  برای جلوگیری از جریان های بالا از دیود استفاده می گردد بنابراین باید برای اندازه گیری و تست این بوبین ها جای پروب های اهم متر را جابه جا کنیم و عدد انرا با مرجع مقایسه نمایم .

 بوبین های شیر های هیدرولیک دایرکشنال

پوسته بدنه محافظ بویین شیر ها ی هیدرولیک از جنس باکالیت(thermosetting phenol formaldehyde resin) و یا فلزی می باشد

به علت مقاومت در برابر شعله آتش ، گرما و ضد آب بودن  و یا فلز آبکاری شده که ، امکان تبادل حرارتی خوبی نسبت به باکالیت دارد ساخته می شود .

 

  وجود ذرات خارجی در سیال هیدرولیک

فیلتراسیون نامناسب ، عدم تعویض به موقع فیلتر ها و  انجام فلاشینگ لوله و اتصالات در هنگام راه اندازی باعث ورود ذرات خارجی به داخل شیر های هیدرولیک می گردد.در هنگام مونتاژ تجهیزات هیدرولیک و لوله کشی حدالمکان از نوار تفلان استفاده نگردد . و از روش های دیگر آب بندی اتصالات مانند  واشر Bounded seal  و یا چسب  های آب بندی مخصوص  استفاده شود .

دبی یک خروجی یک طرف شیر ازسمت دیگر آن بیشتر است

احتمالا عدد K فنر های حالت نرمال شیر تغییر پیدا کرده و اسپول در وسط نمی ایستد  – فنر های شیر باید تعویض گردد.

ولتاژ اعمال شده در بوبین شیر کمتر از سمت دیگر آن می باشد

در هنگام کارکرد شیر ، اسپول قفل می کند

هنگامی خریداری شیرهای دایرکشنال به ویژگی فشار خط برگشت دقت کنید زیرا در صورتیکه در مدار هیدرولیک مورد نظر ، طراحی به گونه ای باشد که خط برگشت،T  نیاز باشد در فشارتخلیه کند ممکن است فشار BACK Peressure  متناسب نباشد و باعث قفل کردن و عدم کارکرد شیر هیدرولیک گردد .

 

 از سلونوید شیر نشتی می دهد ،

فشار شیر در بیشتر از فشار حداکثری رفته و باعث ترکیدگی  پوسته سلونوید شده است .

 

شیر هیدرولیک کنترل مسیر تنها در یک سمت کار می کند

احتمالا  فنر یک طرف شکسته شده است و یا بوبین یک سمت شیر سوخته است با توجه به راهنمایی تست بوبین عیب یابی پیگیری شود .

 

نکته مهم و عیوب نهفته در شیر های دایرکشنال 

عمر مفید شیر های هیدرولیک با توجه به انجام سرویس ها و شرایط کاری بین 3 تا 10 سال می باشد . در شیر های اسپولی دایرکشنال ، اسپول شیر داخل بدنه چدنی حرکت می کند و به تدریج باعث فرسایش و تغییر تلرانس های فضای اسپول و بدنه می گردد . در این شیر ها اسپول و بدنه وظیفه آب بندی سیال  را بر عهده دارند و بدیهی است افزایش تلرانش(بیش از 10 میکرون) باعث عدم آببندی سیال و نشت روغن (سیال) خواهد گردید . در نتیجه این نشتی باعث داغ شدن روغن در سیستم هیدرولیک می گردد . متاسفانه  تعمیرکاران هیدرولیک به این نکته دقت نمی کنند و در صورت مشاهده داغ شدن روغن پیشنهاد اضافه کردن مبدل و یا حجم روغن را می دهند .که  در بیشتر مواقع براحتی با تعویض شیر های معیوب و فرسوده این مشکل قابل حل می باشد .

شرکت سپاهان هیدرولیک ایرانیان با دارا بودن استند تست پیشرفته شیر هیدرولیک  با انجام تست نشتی شیرالات هیدرولیک  و تطابق آن با نشتی مجاز صعملکرد و نشتی آن را بررسی نماید . 

شیر های برقی کنترل مسیر در قسمت سلونوید ، قسمتی برای تحریک دستی قرارداده شده است که جهت تست بدون برق دستی با یک تکه فلز با قطر 4 میلی متر میتوان تحریک دستی نمود . در شیر های هیدرولیک کنترل مسیر برقی ، یا توجه به طراحی سیم پیچ بویین و سلونوید آن در برند های یوکن ، ویکرز ، دیپلماتیک ، رکسپورت، و.. که بدون دیود داخلی در بویین در حالت AC  ،و Dcمی باشند  ، سایز طول و قطر سلونوید در ولتاژ های DC AC  متفاوت است و به هیچ عنوان با تعویض بویین قابلیت تغییر ولتاژ را ندارند و بایستی سلونوید و بویین با هم تعویض گردند .

در برخی از برند های چینی موجود در بازار ، مانند korea, tork ,rextour یا تعویض که معمولا شفت سلونوید قطر 23 است قابلیت تعویض بویین درAc Dc را دارند .

از موارد تخصصی بیشتر از جمله نمودار خطی هیسترزیس ، سرعت پاسخگویی ، و.. به کاتالوگ محصول مراجعه نمایید